Een lange en mooie week uit het leven van... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Suzanne Haar - WaarBenJij.nu Een lange en mooie week uit het leven van... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Suzanne Haar - WaarBenJij.nu

Een lange en mooie week uit het leven van...

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

13 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Oei, ik wilde elke week een blog op internet posten, maar zie nu dat het al weer een hele tijd geleden is.. hihi. Het is hier ook zo druk en leuk dat ik heel af en toe eventjes vergeet dat er ook nog zoiets als internet bestaat.. wauw!! Goed, dan maar even een lange update van de afgelopen tijd. Te beginnen bij: woensdag 2 februari? Ik denk het.
Braai bij Anton. Jawel, Anton zou dan eindelijk voor ons gaan koken en uiteraard werd dit een braai.. mannen.. (sorry papa, maar hier is het echt zo! Mannen en koken? (behalve Chris) dat gaat niet samen..). Goed, Anton had ons dus uitgenodigd om heerlijk bij hem te komen braaien. Super gezellig natuurlijk, dus wij voor de zekerheid (naast het drinken waar hij ons om gevraagd had) maar wat eten meegenomen. Dit bleek goed achteraf, want meneer de gastheer was even vergeten dat de dames geen vlees eten, hihi. Braai is hier trouwens uberhaupt: vlees met vlees. Dus niks geen salades of iets dergelijks, nee: vlees! Of vis, of vega. Opmerkingen genoeg dus als wij weer heerlijk met ons salade’tje aankomen, maar het is ook binnen no time soldaat gemaakt en werkt zelfs aanstekelijk. Vorige keer hadden de mannen zelfs een heuse paprika en tomaat meegenomen, wauw! Maar: nadat mr. de gastheer dus nogmaals naar de winkel was gegaan en terugkwam met wat broodjes, hebben we nog een heerlijke avond gehad ;-). De dag erna was een ander verhaal: Chris nodigde ons uit voor diner en dit keer was het echt diner. Hij had chili con carne gemaakt met speciaal voor ons een hele pan chili sin carne, heeeerlijk!! De avond werd nog wat opgefleurd met een spelletje hints, hihi, gebaren zijn gelukkig in alle talen hetzelfde (zeker als er wat wijn heeft gevloeid… hihi..). O, en wederom een nostalgisch momentje: Marcel had soort van puddig gemaakt (in de vriezer, dus ietwat mislukt, maar lekker) en had bedacht dat vla daar lekker bij was. Dus ik ben maar lekker aan de hekserij gegaan (weetjewel, vroeger, van die heksenprutjes waarbij je alles bij elkaar gooide en het er super smerig uitzag en je dan aan mama vroeg of ze het wilde opeten, dat dus ). Leeeuuuk!! Weer helemaal mezelf, woehoe!
Op vrijdag heb ik (na een college van een half uurtje over Oedipus) een tour door Kayamandi (township waar ik ga vrijwilligen) gehad. Best heftig, vooral ook hoe knuffelbaar alle kindjes zijn die op je afgerend komen, wat eigenlijk alleen maar bevestigd wat ze normaal tekort komen. Ik voelde me een beetje opgelaten om foto’s te maken op de een of andere manier, maar gelukkig heeft Cleo er wat genomen, dus kan ik het toch nog een soort van met jullie delen. Als je daar loopt besef je je toch maar weer eens wat een geluk je hebt met waar je geboren wordt, hoe bepalend dat is. Heftig dagje! Gelukkig was Karina weer teruggekomen uit Nederland. Haar oma was een aantal dagen daarvoor overleden en daarvoor is ze teruggekeerd naar Nederland, maar gelukkig is alles goed gegaan en was het goed dat ze bij haar familie was. ’s Avonds hebben we haar dan ook getrakteerd op sushi om even goed bij te praten en haar weer terug te brengen in de juiste mood, want hier gaat alles natuurlijk gewoon door. Wel super fijn dat ze weer terug is, zo gek als iemand opeens een week weg is.. vreemd. Hmm hier gooien ze trouwens net als in Antwerpen opeens mayonaise op de sushi :-S vorige keer was dat niet, maar nu had ik dus aan het einde van de maaltijd mijn hele bordje vol met mayo, haha. Na het eten was er een feestje in het poolhouse, waar we met zn allen heen zijn gegaan en vervolgens hebben we ons met een nog grotere groep naar de stad begeven om rond een uur of 4 weer thuis te komen.
Jammere hieraan was wel dat we de volgende dag om 0600 op moesten staan voor het strand (wat uiteraard niet is gelukt, oeps), maar om 0700 zijn we dan toch echt vetrokken. Nog best prima toch? Na 3 uurtjes slaap.. ik ben trots op mezelf! Marcel en (andere) Chris (vriend van Marcel) wilden naar het strand, juist zo vroeg omdat er goede golven zouden zijn. Na het ophalen van nog een Zuid-Afrikaan, JP, (jawel, mengen met de locals!) hebben we verschillende stranden bekeken, maar de mannen vonden het echt niet goed genoeg, dus besloten we te hiken naar Crystal Pools (na een avond stappen en 3 uur slaap, beeld u in!). Het was het uiteindelijk wel echt waard trouwens! 2 uur hiken (op flipflops, wit jurkje, maar (hierdoor?) geen kater), maar dan kom je bij een aantal meren in de bergen met enorme rotsen waar je vanaf kunt springen, wauw!! Check de foto’s op facebook, het was echt prachtig (nog mooier dan op de foto’s, maar zoiets vastleggen blijft moeilijk). ’s Avonds zijn we wederom gaan braaien, nu bij Matthew (vriend JP). De mama van JP had heerlijke braaibrooikies (schrijf je dat zo?) gemaakt en met wat vegetarische schnitzels erbij, een lekker wijntje en een super schattig hondje (die ik sausage heb genoemd, want dat paste echt perfect, check wederom de foto’s), werd het een heerlijke avond met achteraf een heerlijke diepe slaap in mijn eigen bedje .
Na alle hectiek van de afgelopen dagen vond ik dat ik wel een rustdagje had verdiend en die heb ik dan ook heerlijk genomen op zondag! Uitgebreid mijn kamertje schoongemaakt en daarna lekker in de schaduw boekjes over Zuid-Afrika gelezen. Rond de middag kwamen de zus van Cleo, Shari, en een vriendin, Jilke, aan en een paar uur later zijn we met hen en Theo, Alexandre (2 toffe Fransen), Lisa, Henk (Zuid-Afrikaanse vriend van Lisa) en uiteraard met Cleo bij Drog gaan eten. Hake (waarvan de naam in Nederland hetzelfde schijnt te zijn, maar ik nog nooit had gehoord) met een garnalen-kaas-laagje uit de oven, lekkeeeer!! Nog 1 drankje (jam, cocktails!) gedaan bij Cubana, want dat hoort op de eerste dag ;-). Op deze manier hebben we de eerste avond van de 2 belgische meisjes toch prima ingevuld, vind ik!
En toen was het al weer maandag en begonnen de lessen weer. Weer wat geleerd over Japans theater, interessant! En smiddags geluisterd naar een analyse van een Griekse tragedie (gaaap! alles al gedaan), maar ach.. nou onthoud ik het sowieso . Toen ik ’s middags terug kwam in Academia en voor de grap de brievenbus nog eens checkte, wachtte mij een leuke verrassing! Een kaartje van Madje!!! Jeeej!! Voor mijn verjaardag, intercontinentale post is toch niet zo snel, maar super leuk om even iets te hebben om vast te houden van het thuisfront (nogmaals thanks mijn lieverdje!). ’s Avonds was het tijd voor de laatste meeting Kayamandi, waarbij ik zou horen of ik geselecteerd was en jawel. Op donderdagmiddag van 14.00-17.00 (ongeveer) gaat Suus kindjes vermaken en lesgeven, spannend!! Ik kijk er naar uit!
En toen was het tijd voor: RUGBY!! De Varsity-cup wel te verstaan. Universiteit tegen Universiteit en gelukkig hebben de Maties (Stellenbosch) gewonnen met 32-6, baie lekker!! Om het te vieren naar Trumpet Tree (bijzondere naam, vind je niet?) waar ze heerlijke nacho’s en pizza blijken te hebben. Als laatste nog even binnengewipt bij Terrace, omdat Ahmed en Anton hier moesten draaien. Helaas maar 10 minuten gehoord, omdat ze daarna naar een andere club gingen, maar op de beats van de andere dj was dansen ook niet moeilijk Toch nog maar wat lekkere drankjes gedronken ter plaatse dus en toen niet al te laat naar huis. Op weg naar huis belde Jasmijn, die wakker was geworden in de badkamer en zich niet meer kon herinneren hoe ze daar was gekomen. Ze had de dag tevoren al last van een allergie-aanval en was daarom thuisgebleven, maar dit bleek dus wat heftiger dan verwacht. Jilke dus maar weer uit haar bed gehaald en even naar het ziekenhuis gereden waar ze een heerlijke medicijn-shot in haar bil kreeg. Gelukkig hielp dit redelijk (volgende dag nog extra pilletjes gehaald toen het weer erger wordt) en kon iedereen na een heftige nacht toch zijn bedje in. De wachtkamer was trouwens baie koud!! Maar gelukkig een mooie reden om een uitermate charmante foto te maken (check fb ).
Dinsdag heeft Suus lekker puh uitgeslapen tot 13.00!! Ik weet ook wel dat ik eigenlijk moet studeren (nou ja.. echt veel heb ik nog niet te doen en theaterteksten lezen wordt door mij niet altijd gezien als studeren), maar ik vond dat ik het verdiend had! Bij HIV en Aids hebben we te horen gekregen dat we volgende week (aanstaande dinsdag dus) al de townships in gaan om mensen te overtuigen zich te laten testen, spannend!! Na een kort maar krachtige braai waar Jasmijn en ik opeens zin in hadden en waarbij we erachter kwamen dat we geen kolen hadden (thanks Marcel!!), toch maar niet al te laat gaan slapen.
Woensdag wilde ik namelijk wederom redelijk op tijd op om nog een theatertekst te scoren (deze keer wel gelukt) en vervolgens weer wat te leren over Japans theater, het blijft super leuk. Eindelijk geen westers theater, woehoe! Aan het einde van de les was er een of andere student-vertegenwoordigersverkiezing in het Afrikaans, hihi, ik begreep niet alles, maar toch leuk om dat eens mee te maken. ’s Avonds ben ik lekker gaan eten bij Inge met Karina en Lisa, en daarna stiekem toch nog even uitgeweest, erg leuk. Onverwachte avonden blijken toch vaak het leukst Om 2 uur was ik weer veilig thuis met dank aan Thijs. Verschuldigd: 1 lekkere maaltijd.. ach.. dat heb ik er wel voor over.
Donderdag: Conflict studies. Wat een briljant college was dit. Ik moest een poster knutselen met plaatjes over postive en negative peace, waarover Basiel een prachtig presentatietje van 5 minuten heeft gegeven. Van dit knippen, plakken en kleuren krijg ik oppas-heimwee! Na dit heerlijke college eerste keer Kayamandi. Helaas waren de kindjes er nog niet en hebben we alleen de school gezien en uitleg gekregen over wat we gaan doen. Vanaf volgende week elke donderdag van 1400-1700: snack, ‘bijles’ en fysieke activiteit met de kindjes. Spannend! Elke vrijwilliger krijgt elke week 3 a 4 kinderen onder zijn hoede om te helpen met het huiswerk of om op een andere manier bijles te geven. Hoe we dit voor elkaar gaan krijgen is nog niet helemaal duidelijk, omdat de kindjes blijkbaar niet heel goed Engels spreken. Angelo (de begeleider) heeft dan ook meerder malen herhaald: ‘LANGZAAM PRATEN! Vaak vragen of ze het echt begrepen hebben en laten herhalen.’ Vermoeid na deze lange dag en een petit peu de chagrijnig, hebben we de beste remedie geprobeerd: SHOPPEN!!! Geen nieuwe kleertjes, maar nuttige dingen als: handdoeken en een topcoat voor mijn nagellak (die hopelijk wel opengaat, want van die van thuis heb ik de bovenkant afgehakt om m open te krijgen..). Uit eten bij Java cafe (hmm pizza zalm en avocado en 1 glaasje wijn) en vervolgens naar een gayparty om Rashed tevreden te stellen. Super gezellig, maar helaas voelde ik me nog altijd niet helemaal 100%, zoals helaas bijna het hele weekend tot nu toe, dus op tijd naar huis.. Nog even lekker skypen met Jen (dat helpt zeker tegen elke vorm van malaise) en di mama. Gerustgesteld over geldzaken.. . Thanks mamski!
Vrijdag moest ik om 0945 in de bieb zijn. Waarom? Dat was het grote vraagteken in mijn agenda. Uiteindelijk bleek dat we uitleg kregen over het opzoeken van artikels in internet-databases.. want inderdaad, dat hoef ik niet te doen in Nederland (dit was sarcastisch, maar probeer dat maar eens digitaal over te brengen..).’s Middags wat voor school gewerkt (jawel Fleur, ik doe ook nog wat hier ;-)) en bedacht wat we in het weekend eens zouden gaan doen. Toch lastig als het aanbod van leuke dingen zo groot is. Na lang twijfelen tussen de gardenroute (in 1 weekend.. toch wat krap) en het festival hebben Lisa en ik besloten toch thuis te blijven (haha, ook nog een optie) en er een rustig weekendje van te maken (mijn lijf gaf al een tijdje aan dit nodig te hebben, misschien toch maar een luisteren..) en hebben we ‘s avonds lekker een Zuid-Afrikaanse film gekeken met Ahmed (die ik al veel te lang niet gezien had!). Om het rustige weekend maar eens vol te houden, zijn we zaterdag heerlijk gaan shoppen om een mooi ‘kleedje’ te scoren voor Lisa, die maandag haar valentijnsdate heeft, oeee!! Heel erg geslaagd en Lisa een beetje meer overtuigd van het positieve van shoppen, mooie middag. ’s Avonds dan toch maar weer filmavondje bij Chris en Marcel: Lord of the Rings, deel 1. Vanavond deel 2? De mannen willen graag, maar ik heb een nog belangrijkere man beloofd te skypen, dus daar houden we ons graag aan .
Vandaag ben ik trouwens aangevallen door bavianen, haha. Nou, zo erg was het nou ook weer niet, maar ze wilden wel heel graag ons eten hebben. Lekker zonnend op het strand, kijk ik op en recht in het gezicht van een baviaan, die probeerde stiekem mijn kant op te kruipen, om mijn voedsel te jatten. Hij was gelukkig bang voor mij, dus dat hielp. Helaas vond hij mijn handenklap-actie (ik dacht.. wat in Tanzania werkt, werkt hier vast ook) wat minder leuk en riep hij zijn vriendjes erbij. Al met al is alles, misschien met als reden dat onze tassen eerder bij de rosten al grondig doorzocht waren, helemaal goed afgelopen en zit ik nu lekker, met alles nog bij mij, op mijn gezellige kamertje. Met onder mijn bed mijn eigen ToyStory-bal! Woehoe! (die ik helaas vergeten was en waar ik dus niet mee heb kunnen opscheppen op het strand, hihi). Wel heerlijke golven, dus Marcel heeft prima kunnen surfen en ook tegen de golven inspringen was best vermakelijk Nu nog maar even snel wat lezen voor school (dr Faustus, vernieuwend.. not!) en dan over een uurtje naar het centrum om een hapje te eten met Inge, zin in. Ik hou toch van rustige weekenden op zijn tijd! En ik hou van dit land.. hoe ga ik ooit terugkomen…
Oke, ik hou ook van jullie, dat helpt

Met een dikke kuus van bavianen-afschrikkende Suus!

  • 13 Februari 2011 - 14:20

    Sonja:

    Hoi schat,
    ook al heb ik op skype gesproken, heerlijk om je verhalen te lezen. Over een paar weken zien we elkaar!!! Heerlijk!! Dikke kus van mama

  • 13 Februari 2011 - 14:42

    Truus:

    Je lange afwezigheid op internet heb je weer helemaal goed gemaakt met dit super verhaal. Hartstikke leuk om te lezen. Ik kijk al weer uit naar het volgende. Geniet ze!

  • 13 Februari 2011 - 16:08

    Flo:

    Oewahhhhhhhh wat een blog! en een persoonlijke vermelding! :P Super dat je het zo naar je zin hebt Suus, dat gaat helemaal goedkomen daar. En tja, hoe kom je ooit nog terug als het zo moet gaan? MIsschien toch maar die neger scoren en daar lekker blijven ;) 1 belofte: dan kom ik je zeker WEL opzoeken :P Oneeee straks praat ik je wat aan en wordt je mama boos op mij!!!

    Hihi.

    Fijne valentijjjjjjn (maar dat ga ik je vanavond bij de skype actie ook vertellen)

    xxx

  • 13 Februari 2011 - 18:37

    Petra:

    Suzanne, geweldig om dit allemaal te lezen. Wat een enthousiasme en een "genieten" er vanaf straalt.... aanstekelijk gewoon. Wat een ervaring! Ik kijk uit naar je volgende verslag. Doe het goed daar in Zuid- Afrika, have baie-fun!
    heel veel liefs uit Etten van ons vijven.

  • 13 Februari 2011 - 20:32

    Nina:

    Hi meis! Jeee wat een verhaal hee ;) Super om te horen dat je het zo naar je zin hebt en aan het genieten bent! Hier zijn de examens alweer een weekje voorbij en hebk ook weer soort van een leven :) Heel veel succes en plezier gewenst & snel een volgende update schrijven! Kuskus

  • 13 Februari 2011 - 22:12

    Marijke Van Es:

    Heej Suzan,

    Wat een ervaringen allemaal! Heerlijk om te lezen. En wat een mooie foto´s!

    Met mij gaat het ook goed. Ik ben voor een festival in het bos een voorstelling (muziektheater) aan het maken over een hummende humuslaag, hahaha. Beter kan je je niet wensen toch?

    X Marijke

  • 14 Februari 2011 - 09:07

    Joy:

    Iieeh ik vind het zo spannend om al jouw avonturen te lezen. Ik ga zo ook skype installeren, dus dat moeten wij ook maar doen. Heb alleen geen idee hoe het werkt...

    Kus

  • 20 Februari 2011 - 14:27

    Madje:

    wat schrijf je toch leuk susie!:) ik zie het allemaal voor me, heerlijk! zie uit naar je volgende update:) kusje

  • 22 Februari 2011 - 01:37

    Rens:

    Haha, Suus! Wat een mooie verhalen!

    Ik ben superjaloers op je, en als ik die foto's zie al helemaal! Je bent al poepiebruin, having the time of your life, en hier is het stervenskoud! Made the right choice! Geniet ervan!
    xx

  • 28 Februari 2011 - 13:07

    FLo:

    Suus! UPDATE je blog eens een keer! :P We willen verhalennn bij het gebrek aan een goede skype verbinding :P kidding. We bellen van de week weer! liefssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 41465

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2015 - 12 November 2015

India - stage bij PARI

30 Oktober 2012 - 05 Juli 2013

Tanzania 2012-2013

16 Januari 2011 - 30 Juli 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: