School, sportiviteit en vrijwilligen! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Suzanne Haar - WaarBenJij.nu School, sportiviteit en vrijwilligen! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Suzanne Haar - WaarBenJij.nu

School, sportiviteit en vrijwilligen!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

03 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hey lief thuisfront,

Mijn school is begonnen!! Jawel, eindelijk, na al die weken vakantie ga ik nu eindelijk beginnen met studeren. Ik heb zelfs mijn eerste theaterteksten al gelezen, Japanse nog wel, wauw!! De allereerste lessen maandag waren vooral ‘first meetings’ en ook van de andere vakken zal dit waarschijnlijk zo zijn. Lekker op ons gemakje de roosters doorspreken, de testen, invulling, etc. leuk leuk! Helaas komt 1 vak nogal wat overeen met wat ik al heb gedaan, maar ach.. herhaling kan geen kwaad en aangezien ik nog een half (!!) studiepunt mis, ga ik wat extra Zuid-Afrikaanse teksten lezen om daar nog wat puntjes voor te scoren Iets wat ik sowieso al wilde doen, toch handig als iemand anders ze voor je opzoekt en je er nog punten voor krijgt ook, hihi. Dinsdag mijn eerste les gehad van ‘HIV & Aids: A South African Perspective’. Erg interessant, maar amai: wat een hoop Amerikanen (zoals overal hier trouwens.. soms toch wel een ieniemienie-beetje vermoeiend..)! Tijdens discussies alles volgen is dus nog wel wat lastig af en toe, want Amerikaans tempo is duidelijk anders dan Afrikaans tempo (iets waar ik beter aan blijk te kunnen wennen, haha). Met deze cursus gaan we echter wel de Townships in om mensen zo ver te krijgen zich te laten testen voor HIV, iets wat hier zeker niet genoeg gebeurt. Voor mij natuurlijk ook weer een super-ervaring en zeker genoeg reden om de cursus aan te houden. Over vrijwilligen gesproken! Vandaag heb ik de form ingevuld voor het Kayamandi-project (daar schreef ik eerder al over toch?). Even afwachten of mijn motivatie goed genoeg is en ik geselecteerd wordt, maar als alles goed gaat, ga ik dus 1 keer per week van 2-5pm kinderen vermaken in de Township van Stellenbosch. Ik kijk er nu al naar uit!! Ik zal zeker ook met die theater-meneer meegaan naar de scholen, zoals ik eerder had bedacht, maar een eigen project zoeken blijkt helaas toch wat lastiger. Organisatoren verwachten toch al gauw dat je minimaal een hele dag, maar liever meer, aanwezig bent, en helaas matcht dit niet met mijn rooster. Ach.. ik zou zeggen: een goede reden om nog een keer terug te komen Tot nu toe zou ik daar geen problemen mee hebben! Stellenbosch en omgeving blijft me verbazen, wat is het hier mooi!
Primeur: Suzanne ter Haar heeft gesport. En niet zomaar gesport, nee nee, hardlopen (30 minuten) en Yoga op 1 dag!! Het moet niet gekker worden! Bovendien heb ik een abbo op de gym waar ik gratis kan pilatesen, yoga’en, zumbaën (werkwoorden zijn moeilijk), zwemmen, etc. Hartstikke leuk dus! Kijk maar uit hoor, straks word ik nog sportief, haha! Oe, en….: ik heb me ingeschreven voor een Berg –en Toerclub, hihi, kei leuk. Allemaal tripjes naar de bergen met mensen die echt iets weten van natuur en raften en rivier(bedding)lopen (waar een woord voor is, maar ook deze kan ik op dit tijdstip (1:03, ik moet zo naar bed) niet meer herinneren), leuk leuk! Deze universiteit is zo actief met het organiseren en aanbieden van dit soort dingen, ik ben helemaal gelukkig . Fietsen (tussendoor: IK BEN ZO BLIJ MET MIJ FIETS!!!) ’s avonds blijkt hier nogal vreemd (overdag ook trouwens), want we hebben vanavond al 3 keer het nummer ‘I want to ride my bicycle’ van Queen naar ons hoofd gekregen onderweg, vrolijkheid alom hier. Morgen gaan we maar weer eens braaien, want dat is ondertussen toch al weer 3 dagen geleden, dus het wordt weer tijd. En: als je uitgenodigd wordt voor een braai bij anderen thuis en enkel voor de drank moet zorgen (wijn, wijn, wijn), dan is ‘ja’ zeggen uiteraard niet zo moeilijk.
Goed, nu is het toch echt tijd om mijn bedje op te zoeken (na hardlopen om 07.15 ‘s ochtends lijkt mij dat prima geoorloofd), dus: tot de volgende! Ik hou jullie zo goed mogelijk op de hoogte!

Een dikke kuus van sportieve Suus!

p.s. 14.45 cocktails, dat zouden meer mensen moeten doen! (Cup A Soup? Ja? Nee?)
p.p.s. IK HEB EINDELIJK MIJN MCFLURRY GEGETEN (daar had ik al 3 dagen zin in, dus mocht hier niet ontbreken..)
p.p.p.s (maar daarom niet minder belangrijk: Nieuwe Postadres (het oude klopte blijkbaar niet): Suzanne ter Haar, Block 3 Room 301B, Academia, Posbus/P.O.Box 3488, Matieland 7602, South Africa
(hoop dat jullie nog niks hadden gestuurd, want ik vrees dat dit dan niet gaat aankomen :-()

  • 03 Februari 2011 - 08:11

    Sonja:

    Hoi schat
    Heerlijk om te lezen hoe actief je daar bent. De perfecte combi lijkt me!
    In het weekend gaan we weer skypen!
    En ja... werkwoorden blijven lastig:)
    Dikke kus van mama en niet vergeten dat ik je heel graag zie!

  • 03 Februari 2011 - 09:29

    Fleur:

    Hey suzie

    Klinkt alsof het daar echt helemaal goed gaat komen. Maar dat sporten, are you sure? :P Naja joggen om 7u sochtends is waarschijnlijk nog net te doen als het dan rond de 20 graden is :P Ik wil ook warmte en zoooooooon het is hier zulk stom weer. Drink maar een cocktail voor me =)
    Miss you! x

  • 03 Februari 2011 - 16:05

    Gonny:

    Leuk om je vehaal te lezen samen met mama( Riet) en Joyce. Het eerste wat Joyce zag waren je foto's van Mc Donalds. Het is er prachtig en je bent leuke dingen (sportieve) aan het ondernemen.We blijven je volgen.
    groetjes van ons allemaal .

  • 04 Februari 2011 - 19:25

    Margareth Koenraads:

    nou ja, na zo veel sportiviteit heb je wel een mcflurry verdiend, toch..........
    super leuk, al jouw verhalen. Als ik mijn ogen dichtdoe, is het net alsof ik ff niet in mijn eie koude, natte, donkere, stressvolle, drukke, vlugge Nederlandje zit.
    Hoe zit het met jouw Afrikaanse spraak, lukt het al een beetje?

    veel plezier, kijk je uit as jy gaan fietsry!

  • 05 Februari 2011 - 11:02

    Madelein:

    suus! ben terug van wintersport en heb me nu weer even helemaal bijgelezen. het klinkt zo geweldig! ik ben zo blij voor je, dat je het zo naar je zin hebt!:) echt heel tof om te lezen! en ik had je een kaartje gestuurd voor je verjaardag via dat oude adres, ik dacht op een foto te zien dat die was aangekomen, maar is dat dan wel zo? kus en geniet!

  • 06 Februari 2011 - 11:46

    Leny Willers:

    Hoe herkenbaar de moeder -reacties van Sonja. ( collega educatie netwerk van mij)
    Zoonlief Reinier heeft nl. vorig jaar in Stellenbosch vertoefd.
    Hoe herkenbaar jouw genieten en ontdekken in het prachtige land.
    Een tip: reserveer kaartjes voor maandag 27 maart 20.00 uur voor festival Woordfees in Stellenbosch.
    Reinier was jammer genoeg te laat ;het schijnt een geweldige festival te zijn waar o.a. Stef Bos optreedt.
    Veel plezier toegewenst.
    Rob en Leny Willers

  • 12 Februari 2011 - 21:11

    Mie:

    Hé mn lieve niggie, ik heb je weer gevonden!!
    Goh, wat klinkt dat goed allemaal! Je bent een knoepert en ik als jou enige echte "Bamie" is trots op deze niggie!!
    Maak er een mooie tijd van, maar dat doe je al!! :)) Liefs je Bamie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 41443

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2015 - 12 November 2015

India - stage bij PARI

30 Oktober 2012 - 05 Juli 2013

Tanzania 2012-2013

16 Januari 2011 - 30 Juli 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: