Eindelijk internet, dus een enorme blog! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Suzanne Haar - WaarBenJij.nu Eindelijk internet, dus een enorme blog! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Suzanne Haar - WaarBenJij.nu

Eindelijk internet, dus een enorme blog!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

27 Januari 2011 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

18-01-2011
Hallo lieve mensen in het (ook) mooie Nederland

Er zijn een aantal problemen geweest met het internet, maar hier is hij dan: Mijn allereerste blog, yeah!! Ik ben heel erg blij dat ik eindelijk mijn avonturen met jullie kan delen. Het is hier heerlijk, om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Vanaf de eerste avond alleen maar gezelligheid en eigenlijk geen moment, behalve in bed ;-), alleen geweest, nice!!
Maar laten we beginnen bij het begin.
Mijn vlucht.. pfft.. op zich verliep het allemaal prima, maar 5 uur wachten in Londen in je eentje blijkt toch wat minder leuk dan ik in eerste instantie had gedacht. Rondzeulen met mijn handbagage-tas (die uiteindelijk toch nog best zwaar was, ookal had ik al 2 koffers gewone bagage.. tja.. 6,5 maand is erg lang, althans voor mij, wat neem je dan allemaal mee?? Ach, bijna alles behalve dikke truien dan maar ), tot ik na een hele boel heen en weer lopen uiteindelijk een laptopslot heb gevonden (je weet wel, zo’n ding om je laptop vast te leggen aan je bureau, toch wel een fijn idee als je laptop hier vastligt als je weg bent.). Daarna toch maar even ergens een avondmaal gescoord, want die antibiotica mag niet op de lege maag, maar het was goed binnen te houden Op de vlucht naar Cape Town bleek ik later ook eten te krijgen, maar ach.. dat kan uiteraard geen kwaad. De vlucht was trouwens prima, afgezien van de 2 zwetende en dikke engelse homo’s die naast mij zaten en het lastig vonden van elkaar af te blijven (te veel details? Dat vond ik ook!), maar je tv-schermpje iets meer draaien en ik heb me prima vermaakt! Ik heb alleen wel gemerkt dat ik ECHT niet kan slapen in een vliegtuig (kan te maken hebben met eerder genoemde metgezellen, die wel konden slapen en nog beter konden snurken, voorspelbaar..), maar al met al heb ik dus wel genoeg films gezien, zodat het niet erg was dat dat in Stellenbosch wat minder werd. Wauw!! Wat is het hier prachtig en tijd voor tv-kijken is er tot nu toe niet bij, wat uiteraard een goed teken is.
Na een korte tour van onze chauffeur op weg naar Stellenbosch (een rit van ongeveer een half uurtje, maar met prachtig uitzicht) en het ophalen van onze sleutels, toch maar even onze spullen afgedropt op onze kamers (ons is Cleo, Saskia en Sabrina + me). Gek om je te beseffen dat je nu toch echt in Afrika zit.. het is zo anders dan Tanzania, zo westers en alles is zo perfect aangelegd. Pas als je emoe’s en gekke vogels in de wei ziet staan, besef je je dat je toch echt weg bent uit Europa ;-). ’s Avonds moesten we toch eten en dus zijn we even de stad ingegaan (Saskia, Cleo en ik) om de hoogstnodige spullen te halen en een beetje de omgeving uit te checken. Helemaal gelukkig werd ik ervan. 25 graden, yeah!! Ik was die grauwe winter wel zat ondertussen (sorry dat ik het er even in wrijf ;-)), gelijk van mijn winterdip af, hihi.
Terwijl het afzetten van onze nieuwe aankopen kwam mijn roommate Thijs zich even melden en na het toasten op onze aankomst met een fles champagne zijn we dan ook met hem en Chris (Ein Deutscher, ja) sushi gaan eten, jamm wat een begin!! Daarna nog even een cocktail (die hier trouwens rond de 3 euro kosten en hemels lekker zijn) gaan drinken bij de Cubana (een plaats waar je, let op broeders!!, WATERPIJP kunt roken.. Een hele muur VOL met waterpijpen, een stuk of 50 denk ik, als het er niet meer zijn. Dat gaan we zeker nog een keer doen). Het koelt hier wel snel af trouwens ’s avonds, dus daar moesten we nog even aan wennen. ’s Avonds in coma gevallen op mijn bed en dus echt NIKS meer gedaan van wat ik nog wilde, zoals op mijn (niet-digitale, dus voor jullie later-leesbare) blog schrijven en lezen, om vervolgens om 12.00 weer te ontwaken. Even de nacht daarvoor ingehaald.
Dag 2 (of telt dit dan als 3?): International office-en-regel-dag. Inschrijven voor Orientation Programme in orde gemaakt, thanks voor de tip Thijs, anders zaten we hier nu nog, en een hoeslaken, Afrikaans kussen, badmat, Afrikaanse sim card, etc gekocht. Helaas nog geen fiets, maar dat komt vast nog een keer. En onze allereerste ice-coffee gescoord in Neelies (het studentenwinkelcentrumpje heel dichtbij), waarvan er hoogstwaarschijnlijk nog veel zullen komen, jam! Waarom gaan de winkels hier om 16.00 dicht?? Een kussen kopen voor Chris zat er helaas niet meer in, dus zou hij mijne lenen. Eenmaal terug van het wijn drinken bij ons, kwamen we er achter dat we ook deze vergeten waren, dus helaas, geen kussen voor Chris.. bummer! ’s Avonds voor het eerst gemeet met Anton, die hier voor 3 jaar blijft, amai!. Nog een heel avontuur trouwens, want we hadden onszelf eerst, via een bewoner, binnengelaten in het verkeerde appartementencomplex (maar met dezelfde naam), om er vervolgens achter te komen dat dit dus verkeerd was en dat de deur niet meer open kon zonder sleutel, ook niet van binnen.. OEPS! We wisten gelukkig waar het meisje dat ons binnen had gelaten verbleef, zodat zij ons weer naar buiten kon laten, maar toch: ons eerste Afrikaanse avontuur! Anton bleek trouwens geen pannen te hebben, helemaal 0,0, dus zijn we weer terug naar ons appartement gegaan en heb ik van Tim (onze Amerikaanse onderbuurman) een pan geleend (zonder terugbrengs!), om ons eten te bereiden Goddelijke pasta-sla numero uno: check! De avond maar weer afgesloten met onze roommates, die nu bijna compleet zijn geloof ik (Liz en Kelli uit de US, Thijs uit Nederland, Camiel en Vincent (geloof ik.. gingen vroeg slapen, want waren net aangekomen… geen goede reden… ;-)) uit Frankrijk en mijn kitchen-sharer Maria uit Zweden) en uiteraard een heerlijke Zuid-Afrikaanse wijn (ook deze zooo goedkoop hier, +/- 1 euro een heerlijke rode wijn). Morgen begint dan eindelijk rustig het echte leven, Afrikaans tempo, hier kan ik wel aan wennen (ook in de winkels trouwens, relax, take it ea-easy (leuk liedje dat nu in mijn hoofd zit een muzikaal interlude, jawel Jen, jij bent er ook bij..). Goed: we beginnen morgen dus met de orientation, wat zal beginnen met een echte informatie-dag, waarbij we alles horen over veiligheid, etc. Etc., maar daar over later meer. Vrijdag onze eerste echte Braai en zaterdag waarschijnlijk naar Cape Town om hier mijn verjaardag ’s Avonds te vieren met een mooie avond en zondag touristisch te doen. Maandag weer terug naar Stellenbosch, waar de Carnival-week begint.. een feestweek.. dit is het echte leven!! ;-)
Vandaag is het vrijdag, wat een feest, ik ben op internet geweest, Yeah!! :-D Finally! Het even geduurd, maar ik kan jullie eindelijk op de hoogte houden van mijn avonturen en dagelijkse onbenulligheden. Het gaat hier echt verrassend snel. Goed, de normale dingen niet en de mensen op straat ook niet, wat heerlijk is, ik kan hier wel aan wennen, maar het geregel wel. Alles is zo goed geregeld, ongelooflijk!! Dit zou in Utrecht echt nooit kunnen ;-) In 1 dag je laptop klaar terwijl het een heel weekend zou duren en zijn er vakken die te weinig punten zijn of bachelor ipv master, ach.. dan ga je toch gewoon naar je lecturer en die fixt wel dat je meer punten krijgt, iets in een half jaar ipv een jaar mag doen, het toch telt als mastervak, etc. Alles is voor je in orde gemaakt en zelf hoef je eigenlijk verbazingwekkend weinig te regelen.. Tuurlijk moet je wel overal achteraan, maar als Nederlander voelt het hemels ;-). Het wordt hier trouwens warmer en warmer, maar het koelt ook ongelooflijk snel af ’s avonds. Gister stormde het zelfs, we waaiden bijna weg, hihi, op weg naar de wijnparty. Genoten!! Officieel was er ook een film maar we waren dood van de hele dag rondsjokken, nieuwe indrukken en nogmaals het lopen (want een fiets heb ik helaas nog niet gescoord), dat we toch maar wat rustiger hebben gegeten en zijn gegaan voor de wijn en de hapjes, woehoe!! Zelfs nog met 2 flessen wijn met Cleo, Chris en Ian in het park gezeten (waar de sproeiers aangingen, hmm niet handig maar wel filmisch verantwoord) en genoten van onze avond tot een uurtje of 0030. Niet zo laat, dat klopt, maar vandaag dan ook een afspraak met coördinator Huba Boshoff over mijn vakken (die ik allemaal mag doen!!!). Ik heb er alleen wel 1 teveel, dus nou moet ik kiezen welke ik niet wil doen, snik. Ik heb ook al wel zin om te studeren (is dat heel erg? Of kwam ik daar eigenlijk voor?), maar eerst nog maar even genieten van de feestjes en het weer (moet toch nog een beetje acclimatiseren..). Maandag mogen mijn hechtingen er dan eindelijk uit en kan ik gaan zwemmen, daar kijk ik naar uit. Morgen naar Kaapstad, woehoe, en zo meteen naar de welkomstbraai, jam! Ik hou van dit leventje!!

Zo, that’s it for now, ik hou jullie op de hoogte, tot de volgende!

Dikke kus van mij!

24-01-2011

Wauw! De tijd gaat zo snel. Ondertussen is het al weer maandagavond en zijn mijn hechtingen eruit, ben ik weer terug uit Kaapstad en heb ik mijn meeting gehad over Kayamandi-project. De welkomstbraai was trouwens super leuk. Ze hadden naast het vlees (waarvan de hoeveelheid mij alles meeviel) ook brood met knoflook (zoiets?) en aardappels en een heleboel salades, jam jam! Zaterdag vertrokken we op tijd naar Kaapstad, wat redelijk zwaar viel na zo’n heerlijke avond, dus om 0900 zaten we in de bus.. Prachtige route trouwens tussen Stellenbosch en Cape Town. De foto’s zijn niet allemaal even goed gelukt, maar ach.. het geeft een sfeerimpressie. De tour viel ons een beetje tegen, omdat het vooral in de bus zitten was en af en toe even rondkijken, maar wel goed om een idee te krijgen van hoe groot en mooi Cape Town in. Wij hadden nog 2 dagen te gaan, dus voor ons was het prima. Diezelfde avond wilden we uit eten gaan bij ‘Mama Afrika’, maar helaas is dit nogal populair dus was het ALLANG volgeboekt. Misschien met papa en mama daar maar heengaan en op tijd reserveren?? Toch nog heerlijk vegetarisch ravioli (Gerben: vies he?) gegeten, jamm!! En vervolgens onszelf naar ‘Chrome’ verplaatst, omdat we daar gratis entree hadden tot 0.00 en wederom heerlijke cocktails gedronken. In ‘Chrome’ cadeautje gekregen van Ahmed en Thijs: Mr Cheers! Een leeuwenknuffel die deze naam kreeg omdat hij onze ‘party-mascotte’ is geworden en op dergelijke avonden en eigenlijk op deze hele exchange tot nu toe het woord Cheers toch wel 1 van de populairste is ;-). Nadat Mr Cheers nog een dansje heeft gedaan met een heerlijk uitgelaten gay-guy en de tent bijna sloot, hebben we toch maar ons bedje weer opgezocht in ons prachtige hostel op de 6e (aaaah, lift kapot) verdieping aan Long Street en zijn we in een heerlijk coma beland (zoals ik alle avonden tot nu toe.. 1 minuut: ogen dicht, slapen, volgende morgen: wakker!) om de volgende ochtend een parkje op te zoeken om even rustig wakker te worden. Daarna onwijs actief de Table Mountain beklommen (tot een half uur voor het einde, omdat het te windy was en we terug moesten) en op het eindpunt Birthday-cake gegeten, waarna mij verjaardag officieel (hij zou namelijk duren tot het moment dat ik taart zou eten, zo was besloten) ten einde was, toch jammer. Onze laatste dag in Kaapstad hebben we al shoppend onze weg naar District Six museum afgelegd en hier even rondgekeken. Best een mooi museum, interessant ook, maar een beetje ongestructureerd en daarom snel hetzelfde. Ach, toch nog wat cultuur gesnoven . Onze eerste Zuid-Afrikaanse treinreis overleefd (viel echt alles mee na de verhalen) en onderweg heerlijk nacho’s en salade gegeten, hmmm!! (het eten is hier baie lekker!). Remember mijn idee dat het hier onwijs snel gaat? Mijn eerste tegenvaller is helaas officieel: HET INTERNET, AAAAH!! Als ik ergens gefrustreerd van zou kunnen raken in dit relaxerende (is dat een woord?) Afrikaanse sfeertje, dan zou het dit zijn! Iedere keer een sprankje hoop dat nu toch echt het moment aangebroken zou zijn dat er internet is, maar nee, helaasch! Internetcafés zijn er gelukkig ook, maar het is toch jammer dat ik niet even gauw een berichtje aan jullie kan sturen of even kort kan skypen oid. O, over skypen gesproken: jullie kunnen mij heel goedkoop bellen (misschien wel alleen met vast nummer), namelijk voor 10 cent p/m: bel 09009565 (wachten) toets het nummer in (002790651649) info volgt (hekje toetsen oid). Dus: mocht het leuk zijn mijn stem even te horen over een tijdje? Call me!
Vandaag dus de eerste meeting gehad van het Kayamandi-project, waar ik misschien bij wil vrijwilligen. Het is een afterschoolproject in dit township van Stellenbosch, waarbij we kinderen na school helpen met hun huiswerk, spelletjes met hen doen, met hen eten, op excursies gaan, etc. Erg leuk dus en handig dat de universiteit het steunt en dus veel kan regelen. Ik heb nagevraagd om iets met theater te doen, maar werd doorverwezen naar mijn eigen departement en zal daar dus woensdag hopelijk even langsgaan om te checken of zij iets weten van een dergelijk project, would be nice! En anders join ik alsnog deze, ook leuk. Morgen heerlijk een dagje naar het strand, relaxen en niet te veel proberen te denken aan het verboden woord (internet) en hopelijk ook nog even een tourtje maken om de pinguïns te zien :-D! Jeej! Ik ben blij, ik hoop jullie ook nog na deze hele lap tekst (scannen is toegestaan by the way.. had ik dat eerder moeten zeggen?). 3 dagen lopen in Cape Town is vermoeiend, dus: off to bed now!! Lataaah!

Dikke kussels und knuffels!

27-01-2011

Daar zijn we weer! Dag 10 in Stellenbosch al weer. Het is nu 1500 ‘s middags en ik heb eindelijk tijd gevonden om een stukje ‘op’ mijn blog te schrijven. Schoonmaak-Ontwijkend-Gedrag noemen we dat . Vanochtend maar weer eens langs het internetbedrijfje geweest, maar nee.. het lag niet aan mijn laptop, maar waarschijnlijk aan het punt in mijn kamer. Nu moet er dus iemand komen voor de internet en dan maar heel hard hopen dat die het kan fixen en überhaupt op komt dagen. Terugmailen doet hij in ieder geval niet, althans.. niet de keren dat ik dat kon checken, ben benieuwd! In ieder geval.. dat dagje strand heeft me deugd gedaan. Even helemaal relaxen en niet nadenken over vakken, internet, etc. etc. Wel onwijs verbrand en dus de afgelopen dagen non-stop aan het aftersunnen, maar je moet er wat voor over hebben he. Voor het eerst links gereden dus ook, leuk leuk! Het is hier zo mooi dat rijden alles behalve vervelend is en wel zo handig, want nu zijn we ook gelijk naar de pinguïns geweest. Schattig!! Veel te veel foto’s gemaakt uiteraard en volgende keer gaan we daar eerder heen. Voor 40 rand kun je namelijk de hele dag tussen de pinguïns zwemmen en het water is daar super blauw en zonder golven, dus ook haaien kun je aan zien komen ;-). Wel even tot de knietjes het water in geweest om te verkoelen, al was er zo veel wind dat het prima uit te houden was. Cleo heeft zelfs gesurft (op de boards die de jongens hadden gehuurd). Dat ga ik zeker, zodra mij duim helemaal geheeld is, ook een keer proberen.. hoop ik.. als ik even niet aan de haaien denk. Aaah. Woensdag de hele dag bezig geweest met vakken regelen, wederom poging tot internet (wat dus faalde) en langs het theaterdepartement geweest. Wat een geweldige man heb ik daar ontmoet, een soort Wil Hildebrand (de man die mijn aanbevelingsbrief schreef). Ook super motiverend. Hij doet veel community projecten en organiseert in Mei een theaterfestival in Stellenbosch waar scholen uit de Townships hun eigen voorstellingen kunnen opvoeren. Daarvoor reist hij af naar de ‘rural area’ om de voorstellingen te bekijken en te coachen en hij heeft me uitgenodigd een keer met hem mee te gaan. Heel erg leuk dus!! In het tweede semester maken ze ook een voorstelling met de kinderen, maar helaas ben ik er dan niet meer, maar door het hele jaar doen ze andere naschoolse projecten met deze kids, zoals tekenen, voetballen, etc. zodat de kinderen iets te doen hebben als hun ouders nog aan het werk zijn en niet de hele dag op straat leven. De docent leefde helemaal op toen hij er over sprak en liet mij ook filmpjes zien van eerdere voorstellingen, prachtig!! Ik ben helemaal gelukkig De meeste vakken mag ik als het goed is doen, helaas Afrikaans vir Vlamingen en Nederlanders niet omdat ik hier meer dan 200 euro voor moet betalen, beetje overdreven lijkt me zo. Ik zoek wel een leuke Afrikaan die het me leert ;-). Vanavond hebben ze Staff-meeting en gaan ze proberen een heel-jaar-vak voor mij in te korten tot een half jaar, spannend!! Hopen dat het lukt. Vanavond begint het festival hier met straattheater, heel veel feesten door de hele stad heen. De fietsenverkoper zei vandaag tegen ons: Als je vanavond overleeft, komt alles goed.. oeps.. dat belooft nog wat, hihi. Net trouwens gebeld door het internetmeneertje dat hij hier rond 1500 zou zijn, wat het nu is, dus als het goed is heb ik over 10 minuten echt internet en kan ik dit online zetten, leuk!!
Jaaaa!! INTERNET!!! Ze hadden dus een fout gemaakt bij het intypen van mij computerID of zoiets. Een D ipv een B, hmm.. moeilijk he, lezen. Ben ik daarvoor 300 keer terug geweest? ;-) Ach, ik ben nu alleen maar nog blijer met mijn internet! Ik zou zeggen: geniet mee en check mijn foto’s (ik denk op facebook).

Dikke kus!!

  • 27 Januari 2011 - 18:41

    Madelein:

    Aaah net alles gelezen en het klinkt echt zooo goed!:) en die theaterprojecten lijken me echt geweldig, heel tof als je dat gaat doen! moet je dan engels praten met die kinderen ofzo? ben nu alweer benieuwd naar je volgende avonturen! is je roommate ook leuk? dikke kus!

  • 27 Januari 2011 - 19:45

    Fleur:

    SUzieeeeeee!!! Jeeee wat een grootverhaal in 1x, slim dat je het hebt opgespaard!!! Klinkt allemaal super hoor, hou ons goed op de hoogte! Enne, wanneer komt het officiele adres op deze site zodat je een kaartje kan krijgen? :)

    En we gaan zeker snel bellen!

    xxx!

  • 28 Januari 2011 - 10:59

    Mama Sonja:

    Lieve, allerliefste Suzanne,
    wat een heerlijk verhaal om te lezen. Het doet me heel veel deugd dat je het daar prima naar je zin hebt. Voor je bezorgde moeder is dat natuurlijk alleen maar geweldig! Goed dat je al zoveel vrienden gemaakt hebt en samen allerlei dingen onderneemt. We gaan z.s.m. skypen.
    En.. niet vergeten dat ik je heel graag zie,
    kusjes van mama

  • 28 Januari 2011 - 23:26

    Desiree:

    is mijn beeld van afrika even veranderd :P asfalt?!?! :P anyway, wat een lang verhaal zeg! maar wel fijn want ik was bored en nou niet meer :) fijn dat je eindelijk internet hebt, EN ik heb tegen mijn principes in SPECIAAL VOOR JOU een facebook aangemaak!!!! goed he :P maar chickie, pas goed op jezelf :P ga niet met vreemde mensen mee naar huis haha enn have fun :D

  • 29 Januari 2011 - 18:52

    Joy:

    Wow, wat een avonturen :D vind het superleuk om te lezen! Klinkt allemaal best goed verzorgd en geregeld, geen rieten hutjes enzo ;)

    Nou, geniet ervan, ik hou je blog in de gaten :D

    Oh, en we moeten skypen!

  • 01 Februari 2011 - 19:31

    Esli:

    Wat een heerlijke verhalen! en echt heel tof van dat theater hee! ECHT COOL! geniet lekker verder.. ga nu nog een je andere berichtjes lezen:P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 41463

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2015 - 12 November 2015

India - stage bij PARI

30 Oktober 2012 - 05 Juli 2013

Tanzania 2012-2013

16 Januari 2011 - 30 Juli 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: