Ongeleide projectielen in&om Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Suzanne Haar - WaarBenJij.nu Ongeleide projectielen in&om Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Suzanne Haar - WaarBenJij.nu

Ongeleide projectielen in&om Stellenbosch

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

25 April 2011 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Lief thuisfront,

Al weer bijna een maand voorbij waarin ik niks van mijzelf heb laten horen. Gelukkig is foto’s uploaden via Facebook veel minder moeite en weten jullie dus wel dat ik nog leef, maar blijkbaar is een ‘ik kan geen dagboeken bijhouden’-syndroom niet te verhelpen met de uitvinding van het Internet ;-). Maar: ik ga gewoon even snel de hoogtepunten van de afgelopen maand opsommen, met als belangrijkste reden het festival van het afgelopen weekend, wat mijn blog-instinct weer even getriggerd heeft!
1 April (haha…) ben ik onder andere met Cleo, Jasmijn en Chris tussen het leren door op een township-tour geweest in Langa, georganiseerd door Isos (de internationale studenten vereniging). Een tour waarin 10 internationale en 10 Zuid-Afrikaanse studenten begeleid werden door een inwoner van dit township om zo niet alleen kennis te maken met de verschillende aspecten van dit township (Cultureel, Religieus, etc. de manier waarop de tour was ingedeeld, wat het wel zo levendig maakte), maar ook om locals en internationals met elkaar in contact te brengen. Erg interessant, omdat je zo ook eens meemaakt hoe Zuid-Afrikanen aankijken tegen de grote verschillen in dit land, die toch wel erg duidelijk zijn, hoe langer je hier bent, hoe meer. Een land van tegenstellingen, dat is toch wel wat continue zichtbaar en benadrukt blijft. Als je dan terugkomt van zo’n festival als het afgelopen weekend, waarbij je 2 dagen lang alleen maar dik gefeest hebt en dan aan de kant van de weg de minimalistische huisjes en vreselijk arme mensen ziet, wordt je toch maar weer even met je neus op de feiten gedrukt en je toch maar weer even bewust van hoe veel geluk we eigenlijk hebben met waar we geboren zijn.. confronterend.
Maar al met al is zo’n tour door de townships dan ook wel weer goed om hier even bij stil te staan en om nieuwe mensen te leren kennen. Erg leuke Zuid-Afrikanen ontmoet, waarmee we een paar dagen later uit eten zijn geweest en waar we volgend weekend als het goed is mee naar een rugby-wedstrijd gaan. Bernard (mijn buddy voor de dag) speelt zelf rugby en kan ons dus als geen ander EINDELIJK de regels eens fatsoenlijk uitleggen. Lekker cheerleader spelen aan de rand van het veld, dat gaan we binnenkort dan ook maar eens uitproberen, hihi. ’s Avonds zijn we uit eten geweest in Mzoli’s (schreef je dat zo?), een lokaal restaurant-achtige plek in Gugulethu (1 van de townships van Kaapstad), waar je grote schalen vlees voorgeschoteld krijgt en gelukkig ook wat groentjes en pap (soort Ugali (Tanzania..). Grotendeels alleen bezocht door locals en dus weinig blanken, weer een ervaring rijker.

Nu ik eindelijk even een paar dagen vrij heb en terugkijk op wat ik de afgelopen weken allemaal voor de studie heb gedaan, ben ik eigenlijk best wel een beetje trots op mezelf :-). Een test, 3 essay’s en een presentatie allemaal overleefd en op zich nog redelijk tevreden ingeleverd/afgesloten, prima!! We hadden 3 april zelfs een heuse studiedag ingevoerd en vanaf 1000 ’s ochtends heb ik met Cleo, Jasmijn en Piter Jan ‘hard’ gewerkt. Studeren met meer dan 2 was misschien toch niet het beste idee ooit, maar ach.. in ieder geval een gezellige dag gehad ;-).

Vrijdag 8 april was Neville’s feestje en heb ik de stress van de dag zelf (test!!) er heerlijk uitgefeest om de volgende dag weer keihard aan de slag te gaan voor het essay van maandag. 1800 woorden in 1 dag!! Dan heb je de volgende dag (1 van de laatste zomerdagen.. (zoals van elk weekend werd gezegd, om maar een excuus te hebben om niet te hoeven studeren..)) toch wel een dagje strand verdiend zou ik zo zeggen, dus om 0900 maar weer in de auto van Marcel om de beste golven te zoeken en het bruine kleurtje een beetje op niveau te houden. Helaas zullen we vanaf deze week toch echt moeten vluchten naar andere oorden om niet weer af te zakken naar de standaard Hollandse huidskleur (zoals je kunt zien aan de weersverwachting die helaas ook op deze webpagina wordt weergegeven (lekker confronterend)), maar ach.. we moeten toch studeren, dus misschien is het wel goed om eindelijk het vakantiegevoel eens wat minder te laten worden. We maken gewoon lekker plannen voor de ‘grote vakantie’ (Wild Coast?) en kijken uit naar het warme weer wat we dan (en in Nederland, jawel) gaan hebben, heerlijk. Bovendien bleek het dit weekend maar 1,5 uur rijden te kosten om een prachtig zomers weekend te hebben: 35 graden in de buurt van Gouda (…:-)…) het paasweekend was gelukkig ook hier goed genoeg om te zwemmen (jawel, ik volg het Nederlandse nieuws). Helaas geen paaseieren zoeken voor mij deze keer, maar wel een heerlijk festival met een hele leuke groep mensen en uiteindelijk prima uit te houden muziek (in de ochtend helaas vanaf 0800 keiharde rock, maar daar zien we de lol ook wel weer van in). Het hele weekend met Jasmijn samen als ongeleide projectielen het festivalterrein rond gehopst en zelfs om 0500 terug wakker geworden en een klein disco’tje gehouden voor onze tent (sorry reisgenoten, maar ik ben gelukkig niet de enige die niet stil kan staan & O My.. Red Bull is officieel niet goed voor mij!). De laatste avond heb ik zelfs nog pizzabakker gespeeld in de pizzastal die daar stond en alle Pizza Margharita’s en flesjes water uitverkocht (was dit mijn roeping?). Jasmijn&Cleo hebben in ieder geval genoeg gratis pizza’s gehad voor de komende paar weken en een leuke pizzeria in Cape Town is ook mooi meegenomen. Ik heb zelfs een baan aangeboden gekregen.. wat je niet al meemaakt op Zuid-Afrikaanse festivals: ongelooflijk ;-).

Goed, mijn stem is weg en na zo’n heerlijk & heftig weekend vind ik dat ik wel een chill-dagje verdiend heb, dus ik ga lekker thee drinken, chocola eten en filmpjes kijken, en vanavond uit eten met o.a. Jasmijn en haar mama&tante, hmmmm!! Geniet van het prachtige weer in Nederland en zodra mijn leven weer iets fascinerender wordt, ga ik zeker weer een uitgebreidere blog schrijven, don’t worry! :-). De plannen voor nieuwe avonturen zijn in ieder geval al weer vol in de maak!

Dikke kuus van on-structureel-schrijvende-en-levende Suus.

  • 25 April 2011 - 14:47

    Mama Sonja:

    Dat pizza bakken heb je vast van je vader
    We hebben natuurlijk wel weer paaseieren gezocht en in gedachten was je er ook bij hoor schat!
    Succes verder en geniet
    Kusjes van mama

  • 21 Oktober 2011 - 09:47

    Lia:

    Hoi Suzanne,

    Wat een leuke verhalen over je tijd in Z-Afrika!

    South African Tourism, het verkeersbureau voor Zuid-Afrika in Nederland, lanceert een community platform, waar Zuid-Afrikaanse locals en Nederlanders met elkaar in contact kunnen komen, inspiratie opdoen, maar ook nuttige tips & tricks over het land kunnen horen én zien! Je zou bijvoorbeeld foto's kunnen uploaden en tips kunnen geven over must sees. Het wordt een real time interactieve reisgids, gemaakt door locals en door reizigers die al in Zuid-Afrika zijn geweest.

    Op 25 oktober 2011 lanceert South African Tourism een grote campagne om de community bekend te maken. Wij geven jou exclusieve toegang om vanaf vandaag 19 oktober 2011 lid te worden van de bètaversie van de community op www.mijnzuidafrika.nl. Je kunt je Zuid-Afrika content (je blog, maar ook filmpjes, en foto’s) toevoegen aan de community, maar we zijn ook benieuwd naar jouw mening over de community dus stuur vooral je feedback naar information@southafrica.net.

    Laat zien hoe geweldig Zuid-Afrika is! Alvast bedankt voor je enthousiasme en moeite!

    Groeten,

    Namens het South African Tourism Team,
    Lia

    South African Tourism
    Jozef Israëlskade 48 A
    1072 SB Amsterdam
    information@southafrica.net

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 41438

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2015 - 12 November 2015

India - stage bij PARI

30 Oktober 2012 - 05 Juli 2013

Tanzania 2012-2013

16 Januari 2011 - 30 Juli 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: