Een zwaar afscheid en een spannend nieuw begin... - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Suzanne Haar - WaarBenJij.nu Een zwaar afscheid en een spannend nieuw begin... - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Suzanne Haar - WaarBenJij.nu

Een zwaar afscheid en een spannend nieuw begin...

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

12 Maart 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

Lief, lichtelijk verwaarloosd thuisfront,

Er is zoveel gebeurd de afgelopen tijd, wat natuurlijk niet zo gek is als je ziet van wanneer mijn laatste blog is. Dit keer zijn het echter een aantal vrij grote dingen, wat het lastig maakte te beslissen wanneer ik weer eens wat online zou zetten, maar vandaag is de grote dag dat ik u allen weer wat schrijven mag ☺ Komtie!

Ten eerste 2 grote ‘rauw-op-je-dak’-dingen, die een groot deel van jullie waarschijnlijk al vernomen hebben, maar voor het overzicht zal ik ze ook hier nog maar eens even mededelen.

Begin februari ben ik 1,5 week terug in Nederland geweest. De eerste week stond met name in het teken van het afscheid van mijn liefste opa. Gelukkig heb ik dankzij deze geweldige man en mijn sterke top-oma een heerlijke, liefdevolle en warme familie en hebben we samen op een erg waardige manier afscheid genomen. De rest van de tijd (die heel erg kort was.. wat gaat een week snel!) heb ik gelukkig nog even kunnen meeten met een aantal van jullie en verder de belangrijkste dingen kunnen shoppen voor mijn terugkeer naar mijn nieuwe ‘thuis’. Stiekem best fijn om tussendoor even terug in Nederland te zijn en echt te weten wat je nodig hebt aan de andere kant van de wereld (gekleurd papier, vilt, glitterpennen, snoep, volkorencrackers, stroopwafels, KAAS.. allemaal eerste levensbehoeften ;)).

Zeker met het oog op de tweede grote happening van de afgelopen periode (een beslissing die ik gelukkig nog net met mijn opa heb kunnen delen en waarvoor hij mij zijn volledige steun heeft gegeven, wat mij nog meer peper in m’n reet geeft om dit tot een succesvolle beslissing te maken) was een korte shop en meet-up-periode tussendoor erg aangenaam. Na overleg met het hoofd van de organisatie en de andere teamleaders van Art in Tanzania heb ik namelijk besloten een baan aan te nemen als ‘Teamleader theatre&video’ en dus met een werkvisum voor een jaar het ‘arts’-gedeelte van de organisatie nieuw leven in te blazen… spannend, een enorme uitdaging, maar bovenal een hele grote kans voor mij om echt te ontdekken wat het werken met kunsten in een ontwikkelingsland als Tanzania betekent. Ik kom in de zomer (nu augustus) nog altijd terug om jullie even allemaal te knuffelen, foto’s te laten zien en even goed te horen hoe het met jullie allemaal gaat, maar daarna ga ik dus voor nog een half jaar terug naar mijn nieuwe thuis.

Verderrrr…

- Heb ik ten eerste te lang gewacht met deze blog en is het erg lastig alles terug te halen, maar…
-Heb ik twee erg goede meetings gehad in het centrum van Dar met twee theater/muziekcentra. 1 ervan is het ‘baba watoto centre’, waar kinderen in de leeftijd van 8 (geloof ik) tot 19 gratis verschillende theater, muziek, acrobatiek en danslessen kunnen krijgen en zo niet alleen op straat hangen, maar ook nog wat leren. Na deze lessen krijgen zij aan het eind van de maand de kans op te treden in het centrum en daarnaast hebben zij af en toe optredens in de communities (inspirerend!!). Een tweede theatergroep was het ‘parapanda theatre lab’, die ook een connectie hebben met het eerste centrum en waar vooral (jong) volwassenen eens in de zoveel tijd samenkomen om te repeteren met de band of te oefenen voor een performance. Dit is echter meer sporadisch en als er gelegenheid tot optreden is. Beiden waren echter erg enthousiast over een samenwerking met Art in Tanzania en hebben ook al enige ervaring met community art/theatre, dus een erg goede connectie voor mij ☺
- Heb ik vandaag een bezoek gebracht aan het HIV-centre in de buurt van ons huis. Dit centrum is onderdeel van 1 van de grootste HIV-preventie-organisaties in Tanzania en doet onder andere HIV-testings op locatie. Zij gaan dus naar verschillende communities, vooral in Dar es Salaam en testen mensen daar gratis. Deze mensen kunnen vervolgens ook gratis treatment krijgen (zoals iedereen in Tanzania). Een aantal dagen geleden hebben wij deze dokters ook ingehuurd om een testing voor ons te doen, als onderdeel van een voorlichtingsdag. Op deze dag hadden we een dansles voor de jongens en meiden in de school en in de andere kamer konden zij dan getest worden (een week eerder was een voorlichtingsdag door 1 van de vrijwilligers georganiseerd). 146 kinderen zijn op deze dag getest en geen enkele bleek besmet te zijn, super dus! Dergelijke voorlichting blijft erg belangrijk in Tanzania en zeker het feit dat mensen gratis getest en behandeld kunnen worden, is natuurlijk geweldig. Toch blijft er een groot taboe op deze ziekte en een feest, dansles of performance in combinatie met voorlichting / testing, blijkt erg goed te werken. Dit is dan ook iets wat we willen uitbreiden naar een vaste performance, die we kunnen opvoeren in de verschillende communities om mensen aan te trekken, waarna zij getest kunnen worden. Komende week gaan we dus praten met het hoofd van de HIV-preventie-organisatie om te zien of we een samenwerking kunnen creeren, waarbij zij de testings sponsoren (dokters kosten best veel geld..) en onze organisatie zorgt voor de marketing en aankleding eromheen. Klinkt bijna alsof ik echt een stap voorwaarts heb gemaakt in het laten slagen van mijn project, right? ☺ En dan heb ik ook al een mogelijke theatergroep gevonden.. woohoo!
- Ben ik gisteren verhuisd (weliswaar binnen ons huis)!! Samen met Carla, die terug is uit Engeland en nu ook als teamleader werkt, heb ik gisteravond en vandaag ons nieuwe kamertje gepimpt, compleet met nieuwe ventilator, speakers, foto’s aan de muur, een badkamermat & wcrol-houder! Ennnn 1 van de meest exciting dingen van dit hele verhuis-avontuur: ik heb een werkende douche!!! Er komt water uit de douchekop en niet alleen uit de ‘bumhose’: AMAZING!
- Hou ik heel erg van themafeestjes! Dat wisten we natuurlijk al, maar na mijn extreem geslaagde ‘made-up-superhero’-feestje en het hippie-feestje van een aantal weken later, weet ik het zeker ☺
- Faal ik een klein beetje minder met Afrikaans dansen na de les van onze dansgroep die ik heb bijgewoond met een aantal vrijwilligers.. we komen er wel!

Goed, dat was eigenlijk wel zo’n beetje het meest belangrijke wat er de afgelopen maand is gebeurd of althans wat ik op dit moment even wilde spuien. Ik hoop dat u hebt genoten en ik zal dit maal wat sneller laten weten dat ik er nog ben ☺

Dikke kuus van geïnspireerde, enthousiaste en bovenal weer erg positieve Suus.

  • 12 Maart 2013 - 14:39

    Layla:

    Lieve Suus!
    Wat ontzettend oneerlijk dat je nog langer van ons vandaan zal zijn! Nee grapje natuurlijk, ik kijk er naar uit om je te knuffelen in augustus en ik vind het onwijs tof dat je je droom zo achterna gaat!

    Geniet ervan lieverd en laten we nou echt even binnenkort skypen of iets want het is echt te lang geleden.

    Dikke kuss

  • 12 Maart 2013 - 14:44

    Rietje:

    Lief Suuske! Dat klinkt allemaal erg goed. En voor ons een goede reden om eens te kijken of we je kunnen opzoeken ergens in het najaar of de winter. Zou wel supertof zijn...
    Komt Elise nog? Ben benieuwd.
    Tot snel weer en dikke knuf R

  • 12 Maart 2013 - 14:58

    Sandra:

    Hoi Suzanne,
    Geweldig dat je nog langer kan blijven daar om je project jouw touch :) te geven. Ben stiekem voor mijzelf ook blij, want anders ga ik je blog missen :) :)
    Heel veel succes en tot de volgende blog.

  • 12 Maart 2013 - 15:27

    (papa) Gert Jan:

    Ha lieverd,
    Wat was het fijn om je weer even thuis te hebben, ook al was de reden natuurlijk intens triest, het overlijden van jouw opa en mijn papa heeft ons allemaal veel verdriet gedaan. Gelukkig hebben we inderdaad op een waardige manier allemaal onze bijdrage kunnen leveren aan zijn afscheid en uitvaart.
    Nu kijken we ernaar uit dat we jouw ervaringen in Tanzania ook met eigen ogen kunnen zien en beleven, nog een paar weken...
    Verder blijft natuurlijk de trots dat je mijn dochter bent en zo'n mooie voetafdruk op deze aarde achterlaat.
    Dikke kus.

  • 12 Maart 2013 - 16:15

    Donja:

    Ten eerste, wat een mooie woorden van jou maar ook van je papa!
    En verder geniet ik echt van je verhaaltjes en ben ik heel trots op u!
    Je bent echt een wereldvrouw <3
    xxxx

  • 12 Maart 2013 - 19:56

    Mama Sonja:

    Dag zoeteke, superblog weer van jou! Ook al spreken we elkaar vrij vaak, vind ik het tof om te lezen hoe gelukkig je daar bent. Dit is echt wat je ambieerde toen je vertrok en het is geweldig dat je het ook gaat lukken. Eind volgende maand kunnen we met jou samen je project ervaren. Spannend....
    Kus van je supertrotse mama!

  • 12 Maart 2013 - 20:35

    Nellie:

    Je bent een SUPER verteller, geniet van alle avonturen!

  • 21 Maart 2013 - 21:29

    Jan NUOVO:

    HoiHoi Suzanne, bedankt dat je alles zo geweldig met ons wilt delen. Suc6 met het doen van jouw ding. Toppie.

  • 02 April 2013 - 22:25

    Genevieve:

    lief suuskind,

    wat vond ik het erg om te horen van je opa en ook dat ik er totaal niet in de buurt was om je te knuffelen. Mooi gezegd, je vader ook en ik ben blij dat het een goed afscheid was en dat je nog een extra pepertje erbij hebt kunnen krijgen van je dierbare opa. Ondanks dat het al een hele tijd geleden is wou ik toch nog even deze reactie geven. ik mis jou, ik ben trots op jou en kan niet wachten tot augustus (ik ga dat fringe niet doen). Blij ben ik met jou. zo. Met mij gaat het nu ook beter maar dat zet ik wel op fbook.

    enigsinds late maar niet minder slijmerige kuus. iel, vies klinkt dat. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 2550
Totaal aantal bezoekers 41426

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2015 - 12 November 2015

India - stage bij PARI

30 Oktober 2012 - 05 Juli 2013

Tanzania 2012-2013

16 Januari 2011 - 30 Juli 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: